onsdag 24. desember 2008

Et ubehagelig møte med Mølje

I går (lillejulaften) smakte jeg mølje for aller første gang.
Jeg husker godt tradisjonen med mølje vi hadde i vår familie da jeg var liten.
Den gang var det farmor som bedte til møljelag.
Jeg husker godt hvor forferdelig ekkelt jeg syntes det så ut, og bestemte meg allerede den gang for at jeg aldri skulle spise det. Ikke en gang smake!
Men årene har gått, og familietradisjonene har dødd ut..
Heldig som jeg er så har Lasse en helt fantastisk familie med herlige tradisjoner :)
Så i går var det duket for Mølje med tilbehør hos bestemor Gerd.
Ved første skje tenkte jeg "mmm", andre skje: "ehm..", tredje skje: "blæh".
Jeg spiste heldigvis uten ribbefett, men det føltes likevel som om magen ble fylt av flytende fett.
Jeg ble ordentlig uvell, men spiste opp nesten hele skålen for å være høflig.
Og det straffet seg..
Da det ble servert dessert, kaffe og kaker satt jeg sammenkrøket i sofakroken, og visste ikke helt om jeg måtte på do eller kaste opp.
Det var ihvertfall ikke aktuellt å dytte innpå med noe mer.
Kl.20 var vi bedt videre på Mølje hos familien til Eline.
Men jeg var pent nødt til å stå over, og sendte Lasse alene mens jeg dro hjem til senga.
ALDRI MER MØLJE!!!

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails